הנסיכה הקסומה ועמידות לארס של נחשים

הנסיכה הקסומה ועמידות לארס של נחשים

בסרט הנסיכה הקסומה, ווסטלי משחק משחק מוחות עם וויסיני – הוא מוזג רעל (אבקת איוקיין) לכוס יין, ו וויסיני צריך להחליט מאיזו כוס לשתות. לאחר שוויסיני מת, ווסטלי מספר ששתי הכוסות היו מורעלות, והוא לא מת מכיוון שפיתח עמידות לרעל.
הרעל המתואר בסרט הוא דמיוני, אין רעל הנקרא איוקיין.
יש רעל המזכיר את הרעל המתואר בסרט - ארסן 3 חמצני - אבל זה כבר נושא לפוסט נפרד.


אבל האם בכלל ניתן לפתח עמידות או חיסון לרעלים? התשובה המפתיעה היא כן.


לא ניתן לפתח עמידות לכל הרעלים, מכיוון שהעמידות מושגת רק כנגד מולקולות המסוגלות לעורר תגובה חיסונית ויצירת נוגדנים. כמו כן האפשרות ליצור תגובה חיסונית תלויה גם באופי הרעל ודרך פעולתו.

מגדלי נחשים מסויימים מפתחים עמידות כנגד ארס הנחש על ידי חשיפה לכמויות קטנות של הארס. החשיפה ההתחלתית היא ברמה כזו שלא גורמת נזק קטלני לאדם, אך הכמות מספיקה בכדי להפעיל את מערכת החיסון הנרכשת ולייצר נוגדנים ותאי זיכרון, כך שבחשיפה עתידית לארס, תתפתח תגובה חיסונית מהירה של נוגדנים וקישור הנוגדנים למולקולות הארס ינטרל את פעולתו.

הרעיון זהה לחיסון אותו אנחנו מקבלים כנגד מחלות מסויימות. הכרת המולקולה (האנטיגן) למערכת החיסון, ופיתוח מוכנות של מערכת החיסון לחשיפה הבאה לאותה מולקולה.
למעשה החיסון כנגד טטנוס (נגרם על ידי חיידק המשחרר רעלן הפוגע במערכת העצבים) מבוסס על החדרת מקטע ממולקולת הרעלן של חיידק הטטנוס.

בסרטו הבא מוצג מגדל נחשים אשר הצליח לפתח עמידות כנגד הארס של נחש הממבה השחורה, אחד הנחשים הארסיים ביותר בעולם. ככל הידוע הוא האדם היחידי היום בעולם החסין להכשה של הממבה השחורה.

אה כן...ולא לנסות בבית :)