יום הולדת לאבוגדרו

יום הולדת לאבוגדרו

240 שנה להולדתו של אמדאו אבוגדרו, מאבות הכימיה המודרנית, שעשה סדר בין אטומים ומולקולות
אמדאו אבוגדרו היה אחד המדענים החשובים ביותר בתולדות הכימיה המודרנית. בעזרת החוק שגילה בהיגיונו החד הוא הצליח לעשות סדר בתורה האטומית-חלקיקית שהייתה אז בחיתוליה. אולם למרבה הצער, הקהילה המדעית הכירה בחשיבות העצומה של עבודתו רק ארבע שנים אחרי מותו

 

אבוגדרו נחשב לאבי תורת המולקולות. הוא גילה שחומרים מורכבים ממולקולות, שהן אטומים שונים הנקשרים יחדיו בקשרים כימיים

 

במאמר שפרסם בשנת 1811 ניסח אבוגדרו את "הנחת אבוגדרו", וכתב (בהתאמה קלה של המושגים למונחים המקובלים כיום): "החלקיקים הקטנים ביותר בגז אינם בהכרח אטומים פשוטים, אלא מספר מסוים של אטומים המוחזקים יחד בכוח משיכה – ויוצרים מולקולה".

 

 

 

 

הכרה מאוחרת
אבוגדרו הלך לעולמו ב-1856, כשהיה בן 80. עבודתו המדעית זכתה עד אז להתעלמות כמעט מוחלטת מצד הקהילה המדעית.

מדוע זכתה עבודתו להתעלמות בימי חייו? אפשר רק להעלות השערות: אולי בגלל שלא עבד רוב ימיו באוניברסיטה מרכזית? אולי בגלל שלא פרסם את עבודתו בעיתונים מדעיים 'מכובדים' מספיק? אולי בגלל שבתקופתו איטליה איבדה את גדולתה, ולא נחשבה למדינה בחזית המדע? ואולי בגלל שהתיאוריות שלו סתרו את התיאוריות של הכימאי הבולט בתקופתו – דלטון, וכאשר מייסד התאוריה האטומית המודרנית אומר משהו, קשה למדען אלמוני לבוא ולשכנע שהוא טועה. כנראה אפילו במדע, שבו 'האמת' אמורה להיות מעל הכל, הקשרים החברתיים והמעמד (של המדען ושל המוסד שהוא עובד בו) מסתירים לתקופה מסויימת את האמת.

 רק ארבע שנים לאחר מותו החל לזכות בהכרה הראויה לו, כשהכימאי האיטלקי סטניסלאו קניצארו  חשף בכנס מדעי בגרמניה את עבודתו הנרחבת של אבוגדרו. בעשור הבא המשיך קניצארו לקדם אותה, עד שכל הקהילה המדעית קיבלה אותה.

לכבודו של הכימאי פורץ הדרך מכונה מספר החלקיקים במול של חומר (כמות חומר השווה למשקלו המולקולרי בגרמים) מספר אבוגדרו. כך המדען הדגול שלא זכה להערכה בחייו, הצליח לשנות באופן יסודי את הבנתנו את העולם, ושמו מוכר כיום לכל מי שלומד כימיה.