פרופ' עדה יונת וגילוי מבנה הריבוזום

פרופ' עדה יונת וגילוי מבנה הריבוזום

לאורך השנים נשים רבות הגיעו להישגים חשובים ומעוררי התפעלות, וזכו בפרסי נובל רבים. אנחנו נתחיל כמובן עם פרופ' עדה יונת שלנו. עדה יונת היא ביוכימאית ממכון וייצמן למדע.

יונת נולדה ב 1939 בירושלים, למשפחה קשת יום, ונאלצה לעבוד בניקיון על מנת לעזור למשפחתה. מגיל צעיר מאוד היא הייתה ילדה סקרנית וניסתה להבין את העולם סביבה, בין השאר באמצעות ניסויים ומדידות של דברים. למרות המצב הכלכלי הקשה, המשפחה הציבה את החינוך וההשכלה בראש סדר העדיפויות, ויונת נשלחה לבתי ספר יוקרתיים.


חשיבות החלבונים
חלבונים הם אבני הבניין החשובות בותר לקיום החיים. לא היינו יכולים לנשום, לאכול או להתגונן מזיהומים בלי המוגלובין, אנזימי עיכול או נוגדנים – כולם חלבונים. מכונות החלבון הזעירות מבצעות את כל פעולות החיים של התא, משכפול דנ"א ועד לסילוק פסולת, וחלבונים אחרים משתלבים בתא כחלק מהמבנה שלו.

הריבוזום הוא המפעל בו מיוצרים החלבונים בתאים, על בסיס הוראות המגיעות מהדנ"א. לכן הריבוזום הוא רכיב מרכזי בקיום החיים.

הריבוזום התגלה בשנות ה 50 ע"י ג'ורג'ה אמיל פאלאדה, אשר זכה בפרס נובל בשנת 1974.


הגילוי של עדה יונת
אם כך, מה גילתה עדה יונת? "רק" את המבנה התלת ממדי המדויק של הריבוזום.

באמצעות שיטה הנקראת קריסטלוגרפיה באמצעות קרני רנטגן (אותה שיטה שימשה לגילוי מבנה הדנ"א) עדה פיצחה את המבנה המדויק של הריבוזום.


חשיבות הגילוי
חיידקים הם אורגניזמים חד תאיים, וככאלה גם הם מייצרים חלבונים באמצעות ריבוזומים. הריבוזומים החיידקיים שונים במעט מאלה שלנו.

הבנת המבנה המדויק של הריבוזום איפשר פיתוח תרופות אנטיביוטיות חדשות, אשר פועלות לשיתוק הריבוזום החיידקי, ועל ידי כך להביא למותו, אבל לא פוגעות בריבוזומים בתאים שלנו.

זהו יתרון בריפוי מחלות חיידקיות, במיוחד לאור העובדה שבמהלך השנים חיידקים רבים פיתחו עמידות לאנטיביוטיקות מהסוג הישן, לדוגמה פנצילין.

מלבד זאת, הבנת מבנה הריבוזום מאפשר העמקת המחקר כיצד נוצרו החלבונים הראשונים בכדור הארץ, וכיצד התחילו החיים.

ב 2009 קיבלה עדה יונת פרס נובל על גילוי מבנה הריבוזום.