זיכרון של דג

זיכרון של דג

המיתוס הנפוץ הוא שלדגים יש זיכרון של 3 שניות. המיתוס כל כך נפוץ, עד שדיסני ביססו עליו סרט שלם. במחקר שנערך לאחרונה מפריכים חוקרים ישראליים את המיתוס, ומוכיחים שלדגים מסויימים יש זיכרון של 4-5 חודשים. על בסיס המחקר רוצים החוקרים ליישם שיטת גידול דגים חדשנית, המאפשרת לגדל דגים בים ללא צורך בכלובים, אלא פשוט לקרוא לדגים ברגע שרוצים...

גידול דגים בכלובים בים

המחקר דומה רעיונית לניסויי פבלוב הקלאסיים. החוקרים השמיעו אותות וצלילים אקוסטיים מתחת לפני המים, ובמקביל זרקו אוכל למים. הדגים למדו שבכל פעם שמופיע הצליל מיד לאחריו מגיעה ארוחה טעימה. בשלב מסויים הפסיקו החוקרים את מתן האוכל לאחר השמעת הצליל.

החוקרים הבחינו שבכל פעם שהושמע צליל, הדגים המשיכו להגיע ולחכות לאוכל. דגים מסויימים אף הגיבו לצלילים גם לאחר 4 חודשים מהמועד בו הופסק מתן האוכל. דגים ממין אמנון הגליל התגלו כדגים מצטיינים ביכולת הזיכרון שלהם.

החוקרים מתכננים בעתיד לגדל דגים ללא צורך בכלובים.

כיום ישנו גידול מסיבי של דגים בכלובים עטופים ברשת הנמצאים בים. מעבר לעובדה ששיטה זו יקרה ומחייבת ציוד יקר וכח אדם רב, הכלובים גורמים נזק סביבתי גדול. בשיטה העתידית, הגידול יתבסס על אילוף הדגים ומשיכתם לחוף על ידי השמעת צלילים.

הגידול יעשה בכלובים וירוטואליים, וכאשר הדגים יגיעו לגודל שיווק מתאים, החקלאים "יקראו" להם לחוף.

העובדה שלדגים יש זיכרון לא הפתיע את כל החוקרים. כל בעל חיים חייב שיהיה בעל יכולת זיכרון, שכן ללא זיכרון הוא לא יוכל לשרוד. בעלי חיים צריכים לזכור מאילו סכנות עליהם להימנע, מקורות אוכל ועוד.

דגי הסלמון זוכרים את המסלול בן אלפי הקילומטרים שעשו, ו 5 שנים (!!) לאחר מכן הם מצליחים לשחזר את המסלול מהים הפתוח אל המקום בו הם בקעו מהביצים.

מחקרים הוכיחו שב 90% מהמקרים, דגי הסלמון חזרו בשחיה אל מקורות הנהר בו הם נולדו ברמת דיוק של מטרים בודדים. אבל זה כבר נושא לפוסט אחר.

אז בפעם הבאה שמישהו אומר שיש לכם זיכרון של דג, יכול להיות בעצם שזו מחמאה :)