איך דולפינים ישנים בלי לטבוע?

איך דולפינים ישנים בלי לטבוע?

דולפינים ישנים בצורה מאוד שונה מבני האדם. בעוד אנחנו יכולים לישון במשך 8 שעות מבלי להיות מודעים לסביבה, ובמיוחד לנשימה, דולפינים לא יכולים להרשות את זה לעצמם.

דולפין הוא יונק כמונו הנושם באמצעות ריאות. הוא צריך לעלות מדי פעם לפני הים ולהכניס אויר אל הריאות שלו. בשונה מבני אדם, פעולת הנשימה בדולפין היא רצונית ולא נעשית באופן אוטומטי. כאשר אנחנו ישנים, פעולת הנשימה נעשית באופן אוטומטי.

מכיוון שכל האורגניזמים בעלי המח חייבים לישון, כך גם הדולפין שהוא בעל מח מאוד מפותח.
אם כך, איך הדולפין יכול לישון בלי לטבוע? שכן כניסה למצב שינה תמנע ממנו לעלות לפני המים על מנת לנשום.

 

הדולפינים חייבים להישאר בהכרה גם בזמן שינה, מכיוון שמנגנון הנשימה שלהם אינו אוטומטי. אם הם היו נכנסים למצב שינה כמו שלנו, הם היו מפסיקים לנשום, נחנקים וטובעים.
כדי לעקוף את הבעיה הזו, דולפינים ישנים רק בחצי מח. במילים אחרות - חצי מח ישן, ואילו חצי מח ער בזמן הזה ומאפשר להם להישאר בהכרה ולהמשיך לעלות לפני הים ולנשום.

דולפינים ישנים עם עין אחת פתוחה. כאשר ההמיספרה השמאלית ערה עין ימין פתוחה, וכאשר ההמיספירה הימנית ערה, העין השמאלית פתוחה. תופעה זו גם עוזרת להם להבחין ולהתגונן מפני תוקפים.

שני חצאי המח עושים משמרות של שעתיים. כל חצי מח ישן למשך שעתיים וער למשך שעתיים.

קיים עוד יתרון לתופעה הייחודית הזאת, במיוחד לדולפינים החיים באיזורים קרים - הדולפין ממשיך לשחות כל הזמן, השרירים עובדים ומחממים את הדולפין.